Les hele rapporten her: STL_skolefaggruppen-rapport
Fra innledningen:
Formidling av religion og livssyn i skolen er en kompleks og viktig oppgave som spiller en sentral rolle
i å fremme forståelse, respekt og dialog i et stadig mer mangfoldig samfunn. I et land som Norge, hvor
tros- og livssynsmangfoldet øker, blir det enda viktigere å sørge for at barn og unge får en balansert og
inkluderende opplæring om ulike religioner og livssyn. Det er ikke gitt at vi har et religionsfag i skolen.
Når vi først har et, er det viktig at det bidrar til å gi fremtidens borgere et felles kunnskapsgrunnlag
som også samsvarer med virkeligheten de lever i.
Når elevene lærer om religion og livssyn i skolen, så lærer de også om en virkelighet tros- og livssynssamfunnene
lever i. Det er derfor også naturlig at tros- og livssynssamfunnene bidrar til at dette skjer
på best mulig måte, men også evaluerer om det er samsvar med den virkeligheten de lever i.
Denne rapporten er et resultat av Arbeidsgruppe skole sitt arbeid, nedsatt av Samarbeidsrådet for
tros- og livssynssamfunn (heretter kalt STL). Denne teksten er ikke en forskningsrapport, men arbeidsgruppen
er satt sammen av medlemmer fra et bredt spekter av tros- og livssynssamfunn, som også har
pedagogisk og skolefaglig kompetanse. Gruppens medlemmer har variert kompetanse og erfaring på
feltet, men har ikke minst unik kompetanse innenfor sitt tros- eller livssynssamfunn. Dette gjenspeiles
også i rapporten.